5 STAPPEN NAAR MEER SUCCES

5-stappen-naar-succes

Wil je meer bereiken met je bedrijf of gewoon in je dagelijks leven? Start dan vandaag met deze 5 stappen naar succes.

1. Start doing

Stop met alles uit te stellen. Maak in 5 minuten een concrete actielijst voor uitsluitend die dag, deel zo nodig grotere taken op in kleinere. Vervolgens zorg je ervoor dat alle taken op je lijst dezelfde dag zijn uitgevoerd voor een bepaald tijdstip, zonder uitzondering!

Een voorbeeld van een onduidelijke taak: Een beeld krijgen van de mogelijkheden.
Een voorbeeld van een concrete taak: Value propositie omschrijven op 1 a4’tje.

2. Elimineer

Het is niet belangrijk dat je post-its in een kast op kleur zijn gesorteerd. Stop met het uitvoeren van onbelangrijke taken, hierdoor heb je veel meer tijd tot je beschikking en krijg je dingen voor elkaar.

Dit is een noodzakelijke stap wanneer je werkzaamheden wilt overdragen/uitbesteden, het is bijvoorbeeld volledige geldverspilling om een persoonlijk assistent in te huren voor een taak die geëlimineerd kan worden.

3. Optimaliseer

Het kost gemiddeld een uur om volledig “in een taak” te zitten en nog eens een uur voor een andere activiteit. Daarom is “multi-tasken” ontzettend efficiënt en kan je de hele dag “druk” zijn maar aan het einde van de dag het gevoel hebben dat je niets hebt gedaan. (wat waarschijnlijk ook zo is)

Doe vanaf nu hetzelfde in minder tijd. Bundel zoveel mogelijk terugkerende taken, bijvoorbeeld het schrijven van een artikel, telefoontjes, administratie enzovoorts. Plan hier vervolgens vaste momenten voor in en concentreer je uitsluitend daarop en laat je dus niet afleiden door een telefoon, e-mail, social media of collega’s.

4. Analyseer

Wees kritisch en vooral heel erg eerlijk. Dit is in het begin ontzettend moeilijk maar wordt steeds makkelijker omdat je gaat realiseren dat positieve verandering voornamelijk door jezelf kan worden gerealiseerd.

5. Uitbesteden

Indien je meer vrije tijd tot je beschikking wilt hebben, je tijd aan iets anders of elders beter kunt spenderen (in verband met rendabiliteit) is het moment aangekomen om taken uit te gaan besteden.

Een aantal valkuilen en oplossingen om je op weg te helpen:

Wanneer het resultaat niet bevalt heb je waarschijnlijk de opdracht niet correct omschreven
o Het is belangrijk om een taak concreet te maken en een prioriteit te geven zodat duidelijk is wat en wanneer iets gedaan moet zijn. Blijf rustig, verbeter jezelf en ga verder!
Prijs is belangrijk maar bespaar niet op kwaliteit en neem alles mee in je berekening
o Concentreer je niet op het vinden van de goedkoopste werknemer maar op iemand die je het beste (en daarmee het snelste) begrijpt, proactief is en leergierig is. Op zowel korte als lange termijn kost deze persoon je waarschijnlijk minder geld dan de goedkope werknemer omdat er minder (dure) managementuren nodig zijn om de taak uit te kunnen besteden.
Geef het vertrouwen en de ruimte om zelf iets op te lossen
o Als je wordt overspoeld met toestemming voor mini beslissingen verandert je dagbesteding naar die van een micromanager (en dat is niet positief). Laat het los en stel een noodzakelijk budget in per werknemer om een probleem op te lossen. Bijvoorbeeld als het minder dan € 100,00 kosten om de klant tevreden te houden, doe het dan. Wanneer iemand een probleem heeft is het vervelend als zij niet direct een oplossing voorgesteld krijgen, deze ingreep zal je aanzienlijk minder tijd kosten en klanten zullen meer tevreden zijn. Je kunt altijd na analyse bijsturen.
Motiveer en stimuleer
o Niemand houdt ervan om continu kritiek te krijgen en vooral het gevoel te krijg dat het nooit goed genoeg is. Leiders motiveren en ondersteunen waar dat nodig is.

Volg ons op LinkedIn!