IN THE SPOTLIGHT: BJÖRN HILLERSTRÖM

Björn Hillerström is CCO van Oger Fashion. Hij wist zich in zeven jaar op te werken van stagiair op de winkelvloer tot directeur. Hij vertelt ons over de weg die hij heeft afgelegd om dit te bereiken, wat zijn plannen zijn voor Oger en hij geeft nog een aantal bruikbare tips die hem verder hebben geholpen!

Waar het allemaal begon

Björn: ”Ik werkte bij een lokale, kleine herenmodezaak in Hengelo tijdens mijn studie. Ik had altijd de ambitie om bij een groot luxe modehuis te gaan werken met verschillende merken onder zich. In die periode, kwam ik Sander Lusink, de zoon van de oprichter van Oger tegen. Hij vroeg mij of ik bij Oger wilde komen werken, die kans heb ik gegrepen.

Tijdens mijn studie Master bedrijfskunde ben ik begonnen als stagiair bij Oger. Voor mijn bachelor scriptie deed ik onderzoek naar het binnen stappen van nieuwe marktsegmenten in B2B business van bedrijfskleding voor partijen zoals Holland Casino, KLM, Feyenoord en destijds ook Ajax.”

Part-time op de werkvloer

”Op 23 jarige leeftijd was ik store-manager van de winkel in Enschede”

”Ik werkte part-time op de winkelvloer, in die tijd heb ik de familie laten zien dat je ook op een andere manier klantrelaties kunt aangaan en dat je commerciële vaardigheden op verschillende manieren kunt inzetten. Dat werd opgemerkt door de familie. Zij boden mij aan om het nieuwste expansietraject te leiden, het openen van een nieuwe winkel in Enschede.

Op 23 jarige leeftijd was ik store-manager van de winkel in Enschede, daar heb ik veel geleerd over de formatie van een team en het inkopen op een bepaalde doelgroep. We hebben daar een fantastische winkel opgezet.”

MBA programma in Italië

”Na een jaar ontving ik een telefoontje van Oger, met de vraag of ik terug wilde komen”

”Mijn droom was het volgen van een MBA programma voor Luxury Goods in Italië. Toen die kans voor het grijpen lag, heb ik hem genomen en ben ik naar Italië gegaan om mijn MBA te volgen, de taal te leren en de cultuur te begrijpen.

Na een jaar ontving ik een telefoontje van Oger, met de vraag of ik terug wilde komen. Er werd gevraagd of ik samen met één van de eigenaars het bedrijf wilde gaan leiden. Hij als eindverantwoordelijke, ik als rechterhand. Ik zou 360 graden van het vak leren, van inkoop, sales, marketing, CRM, HR en financiën. ”

Björn als directeur van Oger

”2 jaar later, toen ik 27 was, werd ik directeur. Het was een fantastisch traject en ik heb echt alle kansen gepakt die er lagen.”

”2 jaar later, toen ik 27 was, werd ik directeur. Het was een fantastisch traject en ik heb echt alle kansen gepakt die er lagen. Toen ik begon als directeur was er behoefte om vanuit de marketinghoek een organisatie op te zetten, dat heb ik gedaan en vanuit daar heb ik de commerciële tak ook op me genomen. Nu bestaat mijn pakket uit alles op het gebied van de winkel, online, CRM en E-commerce. ”

Commerciële rol binnen de B2C markt

”Het gaat bij ons niet om de transactionele verkoop maar om customer relationships

”De kracht van Oger ligt laag in de organisatie, bij onze personal advisors in de winkel. We helpen onze personal advisors om iedere dag beter te presteren, we bieden ze educatie en trainen en zorgen er te allen tijde voor dat we inzichtelijk hebben wat er leeft binnen de organisatie.

Wie zijn onze klanten, wie zijn first time klanten, wie zijn verloren klanten en welke klanten moeten we reactiveren? We werken binnen de organisatie echt vanuit een CRM gedachte, het is belangrijk dat we klantrelaties opbouwen en onderhouden. Het gaat bij ons niet om de transactionele verkoop maar om customer relationships. Het gaat erom wie de klant is, waar hij of zij vandaan komt, wat de koopbehoefte is, waar hij of zij van houdt qua designs, kleuren en merken. En uiteindelijk hoe wij hen kunnen voeden en de relatie kunnen onderhouden. Daarin trainen en begeleiden we de personal advisors en we creëren een omgeving waarin dit mogelijk is.

Door dit alles te laten leven in de vorm van rapportages, face-to-face gesprekken, meetings op zaterdagochtend en peptalks, kunnen we een goed beeld geven van hoe we ervoor staan, wie we missen en wat we eraan kunnen doen om het beter te doen. Daarmee proberen we de beste resultaten te behalen.”

Toekomstplannen Oger

Meer brand & maatwerk stores

”Oger is een multi-brand formule voor dames- en herenmode van een laag tot hoog prijssegment. Deze formule werkt goed voor Oger, we willen in de toekomst meer winkels openen in Nederland en België. ”

Oger by Atelier Munro

”Naast onze multi-brand stores willen we ook meer maatwerk winkels zoals Oger by Atelier Munro opzetten. Dit is het jongere broertje van Oger met een lager prijssegment, maar wel de service en kwaliteit die men van Oger gewend is. Hier leveren we maatwerk producten. Er is een toenemende vraag naar customization en personalisation, dat kunnen we nog verder uitrollen in de toekomst. We kunnen tegenwoordig sneller leveren, de opties zijn eindeloos en we kunnen in samenwerking met de klant maatwerk ontwerpen. Met de service van Oger, we denken mee en ontzorgen. Hiermee kunnen we de hele wereld omtoveren. ”

E-commerce verbeteren

”We hebben de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt op e-commerce gebied. We groeien met zo’n 46% per jaar, je kunt dus wel zeggen dat we een sustainable business hebben opgebouwd. We kunnen de service die we analoog bieden, ook online bieden. Zo hebben we onder andere customer care chatfuncties, same-day-delivery en omni-channel oplossingen geïmplementeerd waardoor we de klant nog beter kunnen bedienen en sturen.

Maar, de e-commerce tak heeft nog genoeg groeipotentie. Op online marketing gebied liggen er nog veel kansen. We willen ook internationale projecten op gaan zetten, momenteel verkopen we 70% nationaal en 30% internationaal via onze online kanalen. In de fysieke stores is dat 85% nationaal en 15% nationaal.”

Tips om carrière te maken binnen een bedrijf  

Buiten de lijntjes kleuren

”Ik denk dat je het verschil kan maken door altijd op zoek te gaan naar vernieuwing, het out of the box denken of buiten te lijntjes kleuren.

”Ik denk dat je het verschil kan maken door altijd op zoek te gaan naar vernieuwing, het out of the box denken of buiten te lijntjes kleuren. Als je, waar je kan, buiten de lijntjes kleurt, kun je altijd grensverleggende dingen doen. Door een open mindset te hebben, stel je je open om nieuwe inzichten te krijgen en kennis te vergaren die je vervolgens kunt toepassen op jouw situatie.”

Talent zoeken

”Zoek altijd naar meer gekwalificeerde mensen dan jij zelf bent en zoek altijd naar aanvullende capaciteiten.”

”Zoek naar talent om je heen. Je kunt niet alles alleen en met elkaar werkt het altijd beter. Zoek altijd naar meer gekwalificeerde mensen dan jij zelf bent en zoek altijd naar aanvullende capaciteiten. Als ik bijvoorbeeld een creatief commerciële marketeer aanneem die heel goed conceptueel en in plaatjes kan denken, moet ik ook iemand hebben die die plaatjes kan plaatsen bij een bepaalde klant. Dat bij elkaar maakt het verhaal sterk.”

Self-learning, be foolish

”Ik probeer zelf altijd 10% van mijn tijd bezig te zijn met self-learning of ergens kennis opdoen.”

”Haal overal informatie vandaan, in en buiten de organisatie waar je werkt. Ik probeer zelf altijd 10% van mijn tijd bezig te zijn met self-learning of ergens kennis opdoen. Het maakt niet uit of het taalkundig of in de automatisering is, het is belangrijk om nieuwe kennis op te doen en dat toepasbaar te maken in de praktijk.”

Zoek mensen met een hoog EQ

”Wees iemand, of vind iemand, met een hoog EQ. Communicatieve vaardigheden zijn heel belangrijk. Als je iets wilt verkopen aan iemand, moet je een boodschap weten over te brengen, maar ook wanneer je binnen een organisatie moet communiceren, is het belangrijk dat de boodschap overkomt.”