DE 5A’S | 4. AFSLUITING & 5. AFTER-SALES

afsluiting-aftersales-salespulse-5a's-verkooptechniek

In het laatste deel van deze artikelreeks bespreken we de afsluiting en after-sales. Met deze twee stappen uit de verkooptechniek zorg je ervoor dat je een goede relatie kunt opbouwen met de klant.

(4) Afsluiting

Wanneer de order vraag met “JA” is beantwoord kan de fles campagne nog niet open worden getrokken want er is nog werk aan de winkel maar gefeliciteerd want je hebt de opdracht. Nu maken de opdracht juridisch definitief met bijvoorbeeld een overeenkomst of het ondertekenen van een offerte. Bijvoorbeeld:

  • Om onze afspraken vast te leggen en je te registreren in ons CRM-systeem gebruiken wij deze overeenkomst, welke bedrijfsnaam kan ik noteren? Enzovoorts totdat de overeenkomst is ingevuld.
  • Schikt het je volgende week op vrijdag voor de ééndaagse BHG-sessie? Dit duurt van x uur tot y uur.

(5) After-Sales

De laatste stap is het uitleggen van de vervolgstappen, bijvoorbeeld je ontvangt overeenkomst per e-mail/die dag zijn wij hier voor de sessie/je moet deze gegevens aanleveren etc., en vragen waarom je nieuwe opdrachtgever heeft besloten om samen te gaan werken met jou. De vraag wordt dan ook “Waarom heb je gekozen om met ons samen te werken?”.

Het resultaat hiervan is:

  • Het ontvangen van een kwitantie dat je gesprekspartner goed heeft begrepen waar hij/zij opdracht voor heeft gegeven (lees: of je duidelijk genoeg bent geweest)
  • Een eventueel compliment over jou, bijvoorbeeld “ik voel mij begrepen en krijg positieve energie door met je te sparren”
  • Dat je gesprekspartner zichzelf kan verdedigen tegenover iemand binnen het bedrijf die jou niet heeft gesproken en misschien een ander mening heeft. Een antwoord van je gesprekspartner wordt dan “Ik heb ervoor gekozen om ze in te huren want zij gaan helpen met definiëren van onze BHAG tijdens een ééndaagse sessie op volgende week vrijdag zodat exact duidelijk is wat wij de aankomende periode moeten gaan doen om meer omzet te realiseren. En dat is waar wij naar op zoek waren.”

Tip van Jos

Evalueer alles wat je doet, behoud de goede dingen en verbeter of elimineer de mindere. Het is niet erg om een “fout” te maken zolang je er maar van leert en je deze ervaring kunt gebruiken om jezelf te verbeteren. Tijdens werkzaamheden voor onze opdrachtgever Conduco, las ik een mooie quote die ik naar het Engels heb vertaald “If you do what you did, you will get what you got”.

Lees hier deel 1, deel 2, deel 3

Volg ons op LinkedIn!