DIGITAAL TRANSFORMEREN #5: ADOPTIE & ANALYSE

digitaal-transformeren-salespulse-small-talk-about-big-deals

Adoptie en draagvlak is van essentieel belang om de digitale transformatie van jouw bedrijf te laten slagen. Meer hierover, lees je in dit artikel…

We hebben het gehad over wat digitale transformatie is, hoe je de eerste stap zet en hoe je een roadmap to success creëert. In het artikel van vandaag, hebben we het over de adoptie en analyse van de digitale transformatie binnen de organisatie. Door middel van de roadmap worden nieuwe middelen en kanalen geïmplementeerd, wat vrijwel altijd een organisatieverandering met zich meebrengt, om de digitale transformatie en de organisatieverandering tot een succes te maken, moet er draagvlak en adoptie zijn.

Adoptie & draagvlak 

Adoptie en draagvlak kun je creëren door stakeholders op tijd te betrekken bij het proces. Op deze manier kun je een duurzame gedragsverandering op elk niveau binnen de organisatie realiseren. Eerder schreven we al een artikel over hoe belangrijk het is om alle stakeholders mee te nemen in de transformatie.

Organisatieverandering in de praktijk

Stel, binnen jouw sales-organisatie ga je werken met een nieuw CRM- en marketing automation systeem waardoor medewerkers sneller, gemakkelijker en effectiever informatie opslaan die centraal gedeeld wordt. Dan kan het werk uiteindelijk anders worden ingedeeld waardoor men minder bezig is met randzaken en meer met de core-business, sales.

Het droomscenario is dat het nieuwe systeem direct geadopteerd wordt en goed werkt, in de praktijk zitten daar wat haken en ogen aan. Om problemen te voorkomen, moet je de mensen die uiteindelijk met het nieuwe systeem moeten werken, betrekken in de fase voor, tijdens en na de implementatie ervan.

Maar ook als je voor de klant een nieuw systeem ontwikkelt, is het verstandig om de klant te betrekken in het proces. Neem bijvoorbeeld voorafgaand aan de ontwikkeling een enquête onder de vaste klanten af, vraag hen wat ze zouden willen terugzien in het nieuwe systeem. Als je het nieuwe systeem of klantportaal hebt geïmplementeerd, is het belangrijk dat je de klant de begeleiding biedt die nodig is om het nieuwe systeem te gaan gebruiken. Denk aan handleidingen, chatfuncties of schermopnames om het gebruik te vereenvoudigen. Is de testfase afgerond en draait het nieuwe systeem naar behoren? Neem dan een tevredenheidsenquête af.

Analyse 

In de analyse fase meet je het effect van de nieuwe kanalen en middelen onder de doelgroep. Daarnaast ga je verder met optimaliseren. Vergelijk ook de nieuwe aanpak met de traditionele benadering en analyseer de resultaten.

Digitale transformatie is niet met één aanpassing doorgevoerd, het is een doorlopend proces, waarbij we telkens streven om aan te sluiten bij de klantreis van morgen. Digitale transformatie is een dynamisch programma en geen linear project, dit zul je ook terugzien in de resultaten.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij de digitale transformatie van jouw bedrijf? Of wil je eens vrijblijvend een kop koffie drinken om over dit onderwerp te sparren? Neem contact met ons op!

Lees hier deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4 van onze webserie.

Volg ons op LinkedIn!