DIGITAAL TRANSFORMEREN #4: THE ROADMAP TO SUCCESS

digitaal-transformeren-salespulse-small-talk-about-big-deals

Jouw bedrijf succesvol digitaal transformeren? Wij geven je de handvatten om een roadmap to success te ontwikkelen.

In het vorige artikel over Digitale Transformatie heb je kunnen lezen over het starten van de digitale transformatie van jouw bedrijf. In het artikel van vandaag gaan we verder de diepte in en gaan we het hebben over De Roadmap To Success.

Waarom een roadmap maken?

Even terug naar het begin, we willen met digitale transformatie de klantreis van morgen kunnen faciliteren. Om dit te kunnen realiseren, moeten we nieuwe kanalen en middelen aanspreken en vaststellen welke binnen jouw organisatie toepasbaar zijn. Ook is het belangrijk om plannen te prioriteren, we stellen vast welke van de plannen als eerst geïmplementeerd moeten worden. Het ontwikkelen van een roadmap kent een aantal voordelen:

Met een roadmap kun je:

  1. Overzicht en houvast creëren; je ziet direct welke projecten prioriteit hebben.
  2. De aanpak goed en duidelijk uitleggen binnen de organisatie
  3. De projecten en het programma monitoren en tijdig bijsturen waar nodig

Zo ontwikkel je jouw roadmap to success

Met een roadmap moet je vooraf vaststellen hoe je de roadmap wilt realiseren en hoe de projecten moeten worden vormgegeven. Belangrijk is dat de regie en de voortgang van het proces wordt bewaakt, dit wordt gedaan door een governance team dat je aanstelt. Zij zorgen er ook voor dat het programma geactiveerd wordt en dat het programma blijft ‘’leven’’.

Impact

Onderschat de impact van deze roadmap niet. Het is belangrijk om per project na te gaan wat de impact is binnen en buiten de organisatie. We hebben het al eerder gehad over het betrekken van medewerkers in digitale transformatie. Vaak gaat de digitale transformatie gepaard met verandering in werkzaamheden, medewerkers moeten daarvoor open staan. Daarnaast moeten klanten proactief benaderd worden over de nieuwe ontwikkelingen.

Aansluiting

 Het belangrijkste aan de roadmap is de aansluiting met de organisatiedoelstellingen en bedrijfsvoering. Het is van essentieel belang dat de strategie, de mensen en de processen van de organisatie direct aansluiten met de roadmap. Uitleg, begrip en het hoe wat en waarom staan centraal, omdat draagvlak voor digitale transformatie noodzakelijk is om het tot een succes te maken.

Adoptie & Analyse

Na de implementatie van nieuwe kanalen en middelen, zal er een organisatieverandering plaatsvinden die in de praktijk dagelijks merkbaar is. De adoptie en het draagvlak voor deze verandering is essentieel. Het vervolgartikel van Digitale Transformatie lees je hier.

Lees hier deel 1, deel 2, deel 3 en deel 5 van onze webserie.

Volg ons op LinkedIn!