WAT WE VAN MCDONALDS KUNNEN LEREN.

mcdonalds-wat-we-kunnen-leren-salespulse

Van de McDonalds kun je meer leren dan je misschien in eerste instantie denkt.

Want, de laatste keer dat wij in de McDonalds waren, vielen ons een aantal dingen op. Waaronder de automatiseringsslagen die het betreffende filiaal heeft doorgevoerd.

De automatisering van bedrijven en onze samenleving, is en blijft een onderwerp van gesprek waar sommige generaties het niet over eens kunnen worden. De een vind dat bedrijven moeten automatiseren, terwijl de ander denkt dat banen verdwijnen en menselijk contact wegblijft. Niets is minder waar, en dat zagen wij bij McDonalds in Frankrijk.

Geen idee of we in Nederland ook al zo ver zijn, maar de McDonalds in Frankrijk deed ons verbazen. Je komt binnen en maakt direct een keuze, bestellen aan de balie bij een medewerker of eenvoudig via de grote tablets in de zaak. Hiermee zorgt McDonalds ervoor dat zowel de jonge- als oudere generatie zijn weg weet te vinden. Wij besloten – zo hip als we zijn – de tablet te gebruiken en kozen ervoor onze maaltijd in het restaurant op te eten. We pakten het bordje, voerde de referentiecode in op de tablet en konden gaan zitten aan een tafeltje naar keuze. In een mum-van-tijd werd onze bestelling aan tafel geserveerd door een vriendelijke dame. Waar de kassamedewerker niet te pas komt bij het bestellen, zorgt McDonalds ervoor dat die tijd wordt geïnvesteerd in de customer journey c.q. klantbeleving door een vriendelijke dame of heer de bestelling met een glimlach te laten serveren.

Het is je waarschijnlijk wel eens opgevallen dat je in Nederland wél een McKroket kunt bestellen en in Frankrijk niet. Daarentegen heb je in Frankrijk ook burgers die de Nederlanders niet kennen. Een simpele formule, maar oh zo belangrijk om succesvol te worden, het product afgestemd op de doelgroep.

Wat we verder zagen, is dat keuken, bediening en kassamedewerkers als een geoliede machine samenwerken. Iedereen heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheden, ondanks de automatiseringsslagen die McDonalds heeft gedaan. Waar een deur sluit, gaat een ander open.

Hulp nodig?

Wil jij eens vrijblijvend met ons sparren over jouw marketing- en salesteams? Of wil je weten wat wij concreet voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Volg ons op LinkedIn!