DE DOELGROEP BEREIKEN: ZO DOE JE DAT! #1

de-doelgroep-bereiken-small-talk-about-big-deals

Je hebt een fantastisch product of een waanzinnige dienst. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt met jouw boodschap?

In deze webserie vertellen wij jou alles wat je moet weten als je een boodschap de wereld in gaat sturen. Hoe bepaal je wie jouw doelgroep is? Waar vind je ze en welke boodschap draag je uit? Vandaag, in het eerste deel van de juiste doelgroep bereiken, gaan we het hebben over het vaststellen van de doelgroep.

Wie is de doelgroep?

Anno 2019 bepalen we de doelgroep steeds minder op basis van aannames en steeds meer op basis van beschikbare data. Waar we voorheen vooral aannames deden over leeftijd, geslacht en geografische locatie, kunnen we tegenwoordig een beter en realistischer beeld van de doelgroep schetsen aan de hand van data. We kunnen meer de diepte in en weten te achterhalen wat het gedrag en de intentie van de doelgroep is. Weet je dit niet, dan mis je een groot deel van de doelgroep.

Valkuilen bij het maken van aannames

Laten we het makkelijk houden, we nemen aan dat:

  • Vrouwen de huishouding doen
  • Mannen van sport houden
  • Mannen auto’s kopen
  • Kinderen aan gamen doen

Uit onderzoek blijkt dat:

  • 40% van huis gerelateerde zoekopdrachten wordt gedaan door mannen
  • 60% van de sport content wordt bekeken door vrouwen
  • 60% van de auto gerelateerde zoekopdrachten wordt gedaan door vrouwen
  • 45% van de gaming gerelateerde zoekopdrachten wordt gedaan op mobiel, door 35+’ers.

Kortom, het doen van aannames is niet per definitie slecht, maar er zijn zoveel verschillende sources waaruit we accurate data kunnen halen, die ons een beter en duidelijker beeld van de doelgroep geven.

Doelgroep omschrijven

Als je de beschikking hebt over data, kun je de doelgroep gaan omschrijven. Met de bijbehorende data kunnen we die omschrijvingen steeds specifieker maken.

Wij adviseren onze cliënten altijd om Persona’s te maken. ”Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van een product of dienst” ofwel: de doelgroep, maar dan gedetailleerd en gespecificeerd. Je hebt dus niet meer één grote doelgroep, maar we praten over ”echte” mensen.

Wil je het vervolg artikel lezen? Dat kan hier!

Volg ons op LinkedIn!