DE DOELGROEP BEREIKEN: ZO DOE JE DAT! #2

de-doelgroep-bereiken-small-talk-about-big-deals

In dit deel van de webserie De doelgroep bereiken, vertellen we je hoe je de doelgroep kunt specificeren, waarom je dat zou moeten doen en wat het oplevert. 

In het eerste deel van deze webserie, heb je kunnen lezen hoe je, anno 2019, bepaalt wie jouw doelgroep is. Niet door aannames te doen, maar door gebruik te maken van accurate data.

”Een Persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst.”

Persona’s maken

We gaan verder waar we gebleven waren, het definiëren van de doelgroep door Persona’s te maken. Een Persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst.

Met een Persona creëer je ”echte” mensen, hierdoor kun je je beter verplaatsen in het gedrag, de behoefte en de denkwijze van de doelgroep. Marketing draait om: De juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste persoon. Door in ieder geval één Persona te maken, zie je niet alleen ”de doelgroep” maar ook de personen erachter. Je weet precies hoe je hen moet benaderen, waar je hen kunt vinden en wat de behoeften van deze groep mensen is.

Soorten Persona’s

Er bestaan verschillende Persona’s. We spreken over Buyer Persona’s en User Persona’s. Het verschil?

  • De Buyer Persona omschrijft de ideale klant. Het helpt je om online marketing en sales effectiever te laten werken.
  • De User Persona omschrijft een gebruiker van een product of dienst. Dit hoeft niet de klant zelf te zijn.

Ter voorbeeld: Als websitebouwer ontwikkel je een website voor jouw klant, de Buyer Persona. Je ontwikkelt een website voor de eindgebruiker, de User Persona, omdat je precies weet wie deze doelgroep is, richt je de website op een bepaalde manier in, zodat deze optimaal gebruikt kan worden.

Onderdelen van Persona’s

Een Persona kun je zo kort of uitgebreid omschrijven als jij zelf wilt. Wij benoemen hieronder een aantal punten, die volgens ons, onmisbaar zijn bij het opstellen van Persona’s!

1. Naam

Door de Persona een echte naam te geven, gaat hij of zij echt leven binnen de organisatie. Noem hem bijvoorbeeld Piet. Wanneer je de Persona Piet aanhaalt, weet iedereen waar je het over hebt.

2. Achtergrond

Omschrijf zowel zijn zakelijke als persoonlijke achtergrond. Waar heeft hij gewerkt, wat doet hij nu voor werk en wat zijn zijn hobby’s, waar ligt zijn interesse en welke merken vindt hij leuk? Is Piet getrouwd, samenwonend of vrijgezel?

Wees zo specifiek mogelijk over leeftijd, burgerlijke stand, hobby’s en interessegebieden.

3. Demografische gegevens

Waar woont en werkt Piet? Gaat hij met de auto of met het Openbaar Vervoer naar zijn werk?

4. Doelen

Welke doelen heeft Piet? Wat wilt hij bereiken en welke problemen wilt hij oplossen? En belangrijker nog, wat heeft hij nodig om deze problemen op te lossen en de doelen te behalen?

5. Zorgen

Waar maakt Piet zich zorgen om? Wat zijn conversiekillers voor Piet? Geen gratis retourkosten? Niet kunnen retourneren? Of betalen voor de verzendkosten?

6. Omgeving

Vanaf welke omgeving wordt de website of webshop door Piet bezocht? En op welk moment? ‘s Ochtends in de trein naar het werk of ‘s avonds op de bank? Denk hierbij aan de fysieke, sociale en technologische omgeving.

7. Quote

Welke quote past het beste bij Piet? Deze quote kun je als samenvatting van bovenstaande zien. Is Piet een opportunist? Dan is zijn quote misschien wel, mijn glas is altijd halfvol.

8. Foto

Om de Persona tastbaar en herkenbaar te maken, voeg je tot slot een foto toe. Dit geeft meer leven aan het profiel.

Persona’s voor jouw bedrijf maken

Met deze stappen, ontwikkel jij de verschillende Persona’s voor jouw bedrijf.

1. Online research

Begin met het doen van online research. Je maakt wellicht gebruik van Google Analytics – zo niet; zeker doen! – Je kunt daar al veel informatie vandaan halen, zoals leeftijd, geslacht en meer demografische gegevens. Als je eruit bent in welke provincie of stad jouw doelgroep zich bevindt, kun je online research doen over deze locatie.

  • Doe research op LinkedIn, zijn er relevante groepen aan jouw business?
  • Bekijk video’s over jouw product of dienst
  • Onderzoek hoe jouw doelgroep de zoekmachine gebruikt. Bijvoorbeeld, op welk tijdstip of met welk apparaat?

2. Research bij bestaande klanten

Doe research bij bestaande klanten, vraag je bijvoorbeeld af:

  • Wat er momenteel bij hen speelt
  • Welke problemen zij voor je oplossen
  • Waarom ze voor jou gekozen hebben

Je kunt er ook voor kiezen de klant te bezoeken, vragen te stellen en de werkomgeving te observeren.

3. Analyseer de data

Analyseer alle gegevens die je verzamelt hebt, om vervolgens een Persona te creëeren.

4. Creëer de Persona

Stel de Persona op, aan de hand van de analyse die je hiervoor hebt gemaakt. Zorg ervoor dat je een mooie opmaak kiest voor het overzicht van de Persona(‘s) en zorg ervoor dat je dit overzicht ten alle tijden kunt bekijken en kunt meenemen in alle marketing- en communicatie uitingen.

Dit moet je voorkomen

Voorkom dat je een Persona niet teveel om één bestaande klant laat draaien. Probeer alle data van bestaande klanten of data te bundelen en hier een overzichtelijke Persona van te maken. Ons advies is dan ook, maak in ieder geval 2 Persona’s.

Meer lezen over de doelgroep bereiken? Lees hier het volgende artikel!
Volg ons op LinkedIn!